۱۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۲۳

گزارش پنجاه و یکمین برنامه «سینما روایت»

«مالکوم شباز» از خط قرمزهای آمریکا گفت/ فاصله گرفتن از پروپاگاندا

«مالکوم شباز» از خط قرمزهای آمریکا گفت/ فاصله گرفتن از پروپاگاندا

کارگردان مستند «مالکوم شباز» از سختی های این مستند که بدون حضور در آمریکا خط قرمزهای آنها را به تصویر کشیده است، سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، پنجاه و یکمین برنامه «سینما روایت» روز یکشنبه ۱۱ مرداد به اکران و نقد و بررسی فیلم مستند «مالکوم شباز» ساخته محمدعلی رخشانی (هاشم زهی) اختصاص داشت. این برنامه با حضور محمد حسین نیرومند مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، محمدرضا شرف الدین مدیرعامل پیشین این انجمن، روح الله سهرابی کارگردان و سردار بهروز اثباتی رییس قرارگاه سایبری ستاد کل نیروهای مسلح در سالن اسوه برگزار شد.

اجرای برنامه نیز بر عهده رسول شادمانی بود و مجری برنامه ابتدا از نیرومند به عنوان مدیرعامل جدید «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» درخواست کرد تا در اولین حضورشان در برنامه «سینما روایت» صحبت هایی داشته باشد که وی طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: خوشحالم که در خدمت شما هستم. اطلاعی نداشتم که قرار است حرف بزنم. امروز اولین روز از حضور بنده در این جایگاه و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است به همین جهت باید بیش تر از هر چیزی گوش بدهم. ترجیح میدهم در مورد مسائل مربوط به انجمن در زمان خودش وارد صحبت بشوم.

نیرومند گفت: این مستند روایت خوبی داشت، امیدوارم در ادامه شاهد تولید کارهای بیشتری از این دست باشیم و همچنین اینکه «سینما روایت» با فضا سازی بهتر در مطبوعات، به ویژه در حوزه سینمای داستانی و مستند کشور به یک جریان فرهنگی تبدیل شود.

«سینما روایت» زاییده ذهن خلاق سهرابی است

در ادامه محمدرضا شرف الدین مدیر عامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: «سینما روایت» یکی از موفق ترین و تاثیرگذارترین برنامه های انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است که بنده لازم می دانم امروز از افرادی که در طول این مدت «سینما روایت» را راه اندازی و برگزار کردند تشکر کنم. به ویژه و بیش از همه از روح الله سهرابی قائم مقام انجمن تشکر می کنم چرا که «سینما روایت» که اکنون به یکی از برنامه های تاثیرگذار و جریان ساز در حوزه فرهنگ و بویژه سینمای کشور مبدل شده است به واقع زاییده ذهن خلاق او بوده است.

وی در ادامه گفت: همه تلاش کردیم تا این مسیر در «سینما روایت» ادامه داشته باشد. باید به این نکته اشاره کنم، زمانی که بنده به انجمن آمدم در زمان مدیریت بهروز اثباتی بود او در آن سال ها به من اعتماد کرد. امروز هم خوشحالم که آقای نیرومند، برادر و دوست همیشگی ام در این جایگاه قرار گرفته است. دوستی که او را شایسته تر از خود می دانم و اطمینان دارم که بهتر و موثرتر این مسیر را ادامه خواهند داد. انشاءالله نتایج آن را خواهیم دید. علاقه من به «سینما روایت» بر هیچ کدام از دوستان پوشیده نیست و همچنان این جلسات را از دست نخواهم داد.

روح الله سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب دفاع مقدس در این جلسه طی سخنانی کوتاه اظهار کرد: من هم از زحمات بیشمار و مداوم محمد رضا شرف الدین در این سال ها تشکر می کنم. اطمینان دارم برکات و زحماتی که شرف الدین کشید در انجمن همچنان باقی و به یادگار خواهد ماند. وظیفه خودم  می دانم که به مدیرعامل جدید تبریک بگویم.

در ادامه جلسه محمد علی رخشانی کارگردان فیلم مستند «مالکوم شباز» گفت: ابتدا باید از تهیه کننده این اثر تشکر و قدردانی کنم و همچنین انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به ویژه روح الله سهرابی که خالصانه در طول مسیر تولید بنده را همراهی کردند.من به هیچ عنوان برای جشنواره فیلم نخواهم ساخت و نمی سازم، این مستند و موضوع آن هم از نوجوانی دغدغه من بوده است. شخصیت این مستند یعنی شباز از دوره نوجوانی مورد علاقه من بوده چرا که وی از آزادی و صلح صحبت می کرد آن هم در کشوری چون آمریکا.

وی ادامه داد: این مستند با فیلم ها و اطلاعاتی که در دست داشتیم باید پای میز تدوین ساخته می شد. به هیچ عنوان نمی توانستیم به آمریکا برویم و در مورد مساله ای که خط قرمز آن ها است تحقیق کنیم و یا تصاویری را ضبط کنیم. یکی از اتفاقات خوب برای ما سفر رندی شورت به ایران بود. او یکی از مخالفان سیاست های آمریکا است و ما با وی گفتگوهای خوبی داشتیم که در فیلم شاهد
بودید.

می خواستم از پروپاگاندا فاصله بگیرم

رخشانی همچنین اظهار کرد: بسیار تلاش کردم که از پروپاگاندا فاصله بگیرم و فیلمم حالت تبلیغاتی پیدا نکند. به طور مثال برخی از حرف های رندی شورت را در فیلم نیاوردم که برخی گمان نکنند این اثر یکطرفه تنها قرار است حرف هایی بزند که ما مد نظر داریم.

سردار بهروز اثباتی رییس قرارگاه سایبری ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه با اشاره به رفتن شرف الدین از انجمن سینمای انقلاب گفت: محمد رضا شرف الدین در زمان مدیریت من به انجمن آمد، زمانی که ما در بن بست بودیم او ما را از بن بست بیرون آورد و دلسوزانه کار کرد.

اثباتی در ارتباط با مستند «مالکوم شباز» اظهار کرد: نگاه من به دلیل حوزه مطالعاتی و فعالیتم یک نگاه استراتژیک است. زمانی که آمریکا می خواهد جایی را تسخیر کند با مدلی تحت عنوان لکه ای این کار را انجام می دهد یعنی به صورت پراکنده در همه جای آن کشور نقطه گذاری هایی می کند و کم کم آن را گسترش می دهد این اتفاق در این مستند افتاده بود. نقطه گذاری هایی برای رسیدن به هدف انجام شده است که نمی دانم با آگاهی بوده یا بر اساس غریزه هنری کارگردان فیلم به این روش رسیده است.

وی بیان کرد: به نکته ای در جهان امروز اعتقاد دارم که اثبات هم شده و آن این است که مخاطب امروزی به دنبال درک ساده مطالب است. اگر پیچیده صحبت کنیم تماشاگر خود را از دست داده ایم با نگاهی به فضای مجازی و نوع ساخت آن ها به این مهم کاملاً پی می بریم. در دنیای امروز اندیشمندان هم ساده فکر می کنند. نباید در اثارمان به دنبال بیان حرف های پیچپیده باشیم که مخاطب اثر ما را کنار بگذارد.

اثباتی افزود: این فیلم به تروریست پرداخته است و در مورد آن صحبت می کند. هر کجا که اسلام حضور دارد ترور از میان برداشته شده است. اسلام حتی خودکشی را نفی می کند و مجازات سنگین برای آن در نظر دارد. اسلام در تقابل با تروریسم است.

وی در پایان از اهمیت تصویر در هدف مورد نظر گفت و بیان کرد: برای رساندن مفاهیم مورد نظر خود باید به سراغ ادبیات تصویری برویم کاری که امروز هالیوود انجام می دهد. هالیوود تلاش دارد با ساخت ابزارها و فیلم ها قدرت درک را برای مردم راحت تر کند.

پنجاه و یکمین جلسه «سینما روایت» عصر یکشنبه ۱۱ مرداد در مجتمع فرهنگی اسوه برگزار شد.

کد خبر 2874077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha